Znaki towarowe piłkarzy Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2024 r.
01.07.2024 / Aktualność
W czerwcu rozpoczęły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024 r. Każdego dnia mamy okazję oglądać zapierające dech rozgrywki europejskich drużyn w tym m.in.: Portugalii, Anglii, Francji, czy Polski.
Dlaczego rejestracja znaków towarowych przez piłkarzy jest ważna?
Sława najlepszych piłkarzy naszego kontynentu sięga dużo dalej niż murawa boiska. Najpopularniejsi zawodnicy to o wiele więcej niż uznani sportowcy — to marki same w sobie, promujące na rynku liczne towary i usługi sygnowane nazwiskiem lub wizerunkiem.
W środowisku kibiców istnieje duża potrzeba posiadania produktów zakupionych z pewnego, legalnego źródła kanałami sprzedaży merchandise, od oficjalnego dystrybutora. Dzięki rejestracji znaku towarowego piłkarz może zabronić nieuprawnionym podmiotom tworzenia pamiątek z jego wizerunkiem, czy nazwiskiem i decydować o tym, kto na podstawie udzielonej przez niego licencji będzie mieć do tego prawo.
Przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy bowiem uprawniony nabywa prawo do wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze rejestracji. Przez „używanie” rozumie się zarówno oznaczanie swoich produktów i oferowanych usług znakiem towarowym, jak i możliwość udzielania licencji na znak towarowy.
Znaki towarowe piłkarzy
Przez ponad dekadę tytuł najlepszego piłkarza na świecie wymieniali się z Lionel Messi i Cristiano Ronaldo. Ten ostatni ma zarejestrowanych około 100 znaków towarowych.
Oto kilka godnych uwagi przykładów:
– znak słowny CRISTIANO RONALDO (016809485)
– znak słowny CR7 CRISTIANO RONALDO (018182060)
– znak słowny CR7 (015359094)
– znak słowno-graficzny „CR7” (006963292, 007546336)
Obok Ronaldo jednym z najlepiej chroniących swoje prawa własności intelektualnej piłkarzem na świecie jest Kylian Mbappé. Francuska gwiazda jest uprawnionym z tytułu prawa ochronnego do siedmiu różnych znaków towarowych w UE, w tym swojego imienia oraz logo swojej firmy:
– znak słowno-graficzny „KYLIAN MBAPPÉ” 017157363
– znak słowny „MBAPPÉ” 018984423
– znak słowno-graficzny „KM KYLIAN MBAPPÉ” 018025780
– znak słowno-graficzny „KM” 017157348
– znak słowno-graficzny „ZEBRAVALLEY” 018900749
Reprezentant Francji zarejestrował również, jako znaki słowne, swoje największe cytaty:
– „Le football, il a change” (018835352)
– „Moi, tu m’parles pas d’âge” (018326248)
Kolejnym przykładem piłkarza dbającego o swoją markę jest kapitan reprezentacji Anglii, Harry Kane, który posiada następujące znaki towarowe:
– znak słowny Harry Kane (1680910)
– znak słowno-graficzny „HK HARRY KANE” UK00003157847
Polska reprezentacja i znaki towarowe
Zawodnicy reprezentujący Polskę na tegorocznych mistrzostwach Europy, również nie próżnują i rejestrują swoje znaki towarowe.
Kapitan reprezentacji Polski Robert Lewandowski zarejestrował poprzez swoją spółkę 5IN9 GLOBAL Sp. z o.o.w EUIPO następujące znak:
– znak słowny RL9 (017874498)
– znak słowno-graficzny „RL9” 018019298
W EUIPO zarejestrowany został również znak słowno-graficzny, zawierający w warstwie słownej jego imię i nazwisko: 018367997
Inny reprezentant Polski, Krzysztof Piątek, zarejestrował przy pomocy swojej agencji managerskiej FABRYKA FUTBOLU Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością i Wspólnicy Spółka Komandytowa:
– znak słowny „krzysztof piątek” (R.325507)
– znak słowny „KP9” (R.325777)
– znak słowny „piątek” (R.329117)
Piłkarze chętnie dokonują również rejestracji swoich „cieszynek”, czyli sposobu okazywanie radości przez zawodnika po zdobyciu gola.
W 2019 roku Krzysztof Piątek zastrzegł swoją charakterystyczną cieszynkę (ślizg na kolanach i ręce ułożone w kształt rewolwerów) jako znaki graficzne: R.325508
oraz multimedialne, czyli składające się z kombinacji obrazu i dźwięku lub przechodzące w taką kombinację obrazu i dźwięku. Należą do nich znak ruchomy „pio pio 23” (R.329051) oraz „23” (R.329065), które przedstawiają piłkarza Krzysztofa Piątka na tle bramki piłkarskiej wykonującego charakterystyczne ruchy i gesty, będące wyrazem radości i celebracji po strzeleniu gola.
Kylian Mbappé również zarejestrował swoją pozę, którą wykonuje podczas celebrowania zdobycia bramki: 017157355 i 018984428.
Podsumowanie
Jak możemy więc zauważyć, gwiazdy sportu bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, że ubieganie się o prawa ochronne na znaki towarowe w celu ochrony swojego nazwiska i wizerunku oraz tworzenie strategii ochrony własności intelektualnej, to w dzisiejszych czasach konieczność.
Do najczęściej rejestrowanych przez piłkarzy oznaczeń należą te odnoszące się do ich podobizn, nazwisk, inicjałów, czy numerów, z którymi występują na koszulce. Takie rejestracje ilustrują tzw. personality merchandising, czyli komercyjne wykorzystanie cech charakterystycznych danej osoby.
Z analizy baz urzędów patentowych wynika, że znaki towarowe sportowców rejestrowane są głównie dla towarów i usług z klas 9, 16, 18, 24, 25, 28, 35, 36 i 41 Klasyfikacji nicejskiej, czyli wszelkiego rodzaju akcesoria kibicowskie, pamiątki, artykuły sportowe i odzież, obuwie, nakrycia głowy, zajęcia sportowe, szkolenia, instruktaże, treningi personalne, sponsorowanie działalności sportowej, organizacja imprez sportowych, działalność reklamowa i sponsorska, organizowanie gier i konkursów oraz transmisje medialne.
Mogą Cię zainteresować:
12.08.2024 / Aktualność Przedsiębiorcy
Czy pracodawca zawsze ma prawo do korzystania z efektów pracy pracownika?
Przeczytaj Czy pracodawca zawsze ma prawo do korzystania z efektów pracy pracownika?27.06.2024 / Aktualność
Dodatkowe korzyści z zastrzeżenia numeru PESEL
Przeczytaj Dodatkowe korzyści z zastrzeżenia numeru PESELSkontaktuj się z nami