Znaki towarowe piłkarzy Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2024 r.

01.07.2024    /   Aktualność

W czerwcu rozpoczęły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024 r. Każdego dnia mamy okazję oglądać zapierające dech rozgrywki europejskich drużyn w tym m.in.: Portugalii, Anglii, Francji, czy Polski.

Dlaczego rejestracja znaków towarowych przez piłkarzy jest ważna? 

Sława najlepszych piłkarzy naszego kontynentu sięga dużo dalej niż murawa boiska. Najpopularniejsi zawodnicy to o wiele więcej niż uznani sportowcy — to marki same w sobie, promujące na rynku liczne towary i usługi sygnowane nazwiskiem lub wizerunkiem. 

W środowisku kibiców istnieje duża potrzeba posiadania produktów zakupionych z pewnego, legalnego źródła kanałami sprzedaży merchandise, od oficjalnego dystrybutora. Dzięki rejestracji znaku towarowego piłkarz może zabronić nieuprawnionym podmiotom tworzenia pamiątek z jego wizerunkiem, czy nazwiskiem i decydować o tym, kto na podstawie udzielonej przez niego licencji będzie mieć do tego prawo.

Przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy bowiem uprawniony nabywa prawo do wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze rejestracji. Przez „używanie” rozumie się zarówno oznaczanie swoich produktów i oferowanych usług znakiem towarowym, jak i możliwość udzielania licencji na znak towarowy. 

Znaki towarowe piłkarzy

Przez ponad dekadę tytuł najlepszego piłkarza na świecie wymieniali się z Lionel Messi i Cristiano Ronaldo. Ten ostatni ma zarejestrowanych około 100 znaków towarowych. 

Oto kilka godnych uwagi przykładów:

– znak słowny CRISTIANO RONALDO (016809485)

– znak słowny CR7 CRISTIANO RONALDO (018182060)

– znak słowny CR7 (015359094)

– znak słowno-graficzny „CR7” (006963292, 007546336)

Obok Ronaldo jednym z najlepiej chroniących swoje prawa własności intelektualnej piłkarzem na świecie jest Kylian Mbappé. Francuska gwiazda jest uprawnionym z tytułu prawa ochronnego do siedmiu różnych znaków towarowych w UE, w tym swojego imienia oraz logo swojej firmy:

– znak słowno-graficzny „KYLIAN MBAPPÉ” 017157363

– znak słowny „MBAPPÉ” 018984423

– znak słowno-graficzny „KM KYLIAN MBAPPÉ” 018025780

– znak słowno-graficzny „KM” 017157348

– znak słowno-graficzny „ZEBRAVALLEY” 018900749

Reprezentant Francji zarejestrował również, jako znaki słowne, swoje największe cytaty:

– „Le football, il a change” (018835352)

– „Moi, tu m’parles pas d’âge” (018326248)

 

Kolejnym przykładem piłkarza dbającego o swoją markę jest kapitan reprezentacji Anglii, Harry Kane, który posiada następujące znaki towarowe:

– znak słowny Harry Kane  (1680910

– znak słowno-graficzny „HK HARRY KANE” UK00003157847

Polska reprezentacja i znaki towarowe

Zawodnicy reprezentujący Polskę na tegorocznych mistrzostwach Europy, również nie próżnują i rejestrują swoje znaki towarowe.

Kapitan reprezentacji Polski Robert Lewandowski zarejestrował poprzez swoją spółkę 5IN9 GLOBAL Sp. z o.o.w EUIPO następujące znak:

– znak słowny RL9 (017874498)

– znak słowno-graficzny „RL9” 018019298

W EUIPO zarejestrowany został również znak słowno-graficzny, zawierający w warstwie słownej jego imię i nazwisko: 018367997

Inny reprezentant Polski, Krzysztof Piątek, zarejestrował przy pomocy swojej agencji managerskiej FABRYKA FUTBOLU Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością i Wspólnicy Spółka Komandytowa:

– znak słowny „krzysztof piątek” (R.325507

– znak słowny „KP9” (R.325777)

– znak słowny „piątek” (R.329117)

 

Piłkarze chętnie dokonują również rejestracji swoich „cieszynek”, czyli sposobu okazywanie radości przez zawodnika po zdobyciu gola.

W 2019 roku Krzysztof Piątek zastrzegł swoją charakterystyczną cieszynkę (ślizg na kolanach i ręce ułożone w kształt rewolwerów) jako znaki graficzne: R.325508

oraz multimedialne, czyli składające się z kombinacji obrazu i dźwięku lub przechodzące w taką kombinację obrazu i dźwięku. Należą do nich znak ruchomy „pio pio 23” (R.329051) oraz „23” (R.329065), które przedstawiają piłkarza Krzysztofa Piątka na tle bramki piłkarskiej wykonującego charakterystyczne ruchy i gesty, będące wyrazem radości i celebracji po strzeleniu gola.

Kylian Mbappé również zarejestrował swoją pozę, którą wykonuje podczas celebrowania zdobycia bramki: 017157355018984428.

   

Podsumowanie

Jak możemy więc zauważyć, gwiazdy sportu bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, że ubieganie się o prawa ochronne na znaki towarowe w celu ochrony swojego nazwiska i wizerunku oraz tworzenie strategii ochrony własności intelektualnej, to w dzisiejszych czasach konieczność. 

Do najczęściej rejestrowanych przez piłkarzy oznaczeń należą te odnoszące się do ich podobizn, nazwisk, inicjałów, czy numerów, z którymi występują na koszulce. Takie rejestracje ilustrują tzw. personality merchandising, czyli komercyjne wykorzystanie cech charakterystycznych danej osoby.

Z analizy baz urzędów patentowych wynika, że znaki towarowe sportowców rejestrowane są głównie dla towarów i usług z klas 9, 16, 18, 24, 25, 28, 35, 36 i 41 Klasyfikacji nicejskiej, czyli wszelkiego rodzaju akcesoria kibicowskie, pamiątki, artykuły sportowe i odzież, obuwie, nakrycia głowy, zajęcia sportowe, szkolenia, instruktaże, treningi personalne, sponsorowanie działalności sportowej,  organizacja imprez sportowych, działalność reklamowa i sponsorska, organizowanie gier i konkursów oraz transmisje medialne.

Autor:

Patrycja Rok

Zapisz się do newslettera!

Mogą Cię zainteresować:

12.08.2024 / Aktualność Przedsiębiorcy

Czy pracodawca zawsze ma prawo do korzystania z efektów pracy pracownika?

Przeczytaj Czy pracodawca zawsze ma prawo do korzystania z efektów pracy pracownika?

27.06.2024 / Aktualność

Dodatkowe korzyści z zastrzeżenia numeru PESEL

Przeczytaj Dodatkowe korzyści z zastrzeżenia numeru PESEL
Baza wiedzy